Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a anunțat marți că CFR Marfă se va transforma într-o nouă companie, Carpatica Feroviar, într-un proces similar cu modelul aplicat de Italia pentru fosta companie aeriană Alitalia. Declarația a fost făcută în cadrul dezbaterilor privind proiectul de buget pe 2025 al ministerului.
Grindeanu a subliniat că noua companie nu intră în contradicție cu deciziile Comisiei Europene și că va beneficia de o capitalizare de 2 miliarde de lei. „Știu că nu convine faptul că vom avea o nouă companie de transport de marfă de stat, dar aceasta este o soluție necesară. CFR Marfă a fost pe profit operațional în ultimii ani, iar noua companie va prelua partea viabilă a activității”, a explicat ministrul.
Controverse privind ajutorul de stat și reacția operatorilor privați
Decizia de transformare a CFR Marfă în Carpatica Feroviar a atras critici din partea Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), care a depus o nouă plângere la Comisia Europeană. OPSFPR acuză statul român de folosirea fondurilor publice pentru capitalizarea Carpatica Feroviar, inclusiv prin achiziționarea de material rulant și active de la CFR Marfă, ceea ce ar duce la o eludare a obligației de recuperare a ajutorului de stat ilegal acordat anterior.
„Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea transparentă a patrimoniului CFR Marfă”, se arată într-un comunicat al OPSFPR.
Organizația solicită Comisiei Europene să investigheze procesul de transfer al activelor viabile către Carpatica Feroviar și impactul asupra pieței transportului feroviar, argumentând că alocarea a 300 de milioane de euro din fonduri publice contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor și legislației europene privind ajutoarele de stat.