Peste 200 de reprezentanți de rang înalt ai instituțiilor statului român, oficiali ai autorităților centrale și locale, specialiști și experți din industria de apărare națională și internațională au luat parte astăzi la evenimentul oficial de prezentare a prototipului VLAH, eveniment în cadrul căruia echipa BlueSpace Technology a pornit motorul primului vehicul blindat fabricat 100% în România.

„Numărul impresionant de participanți prezenți astăzi și modul în care opinia publică a reacționat la VLAH, prima mașină blindată fabricată în România, demonstrează cât de mare este nevoia unei astfel de platforme modulare care să ofere industriei de apărare românești flexibilitate, mentenanță rapidă și costuri rezonabile.”, a declarat Constantin PINTILIE, CEO BlueSpace Technology.

VLAH – Vehicul de Luptă Autonom Hidramat, este o platformă modulară, cu o greutate totală de 10 tone, autonomie de până la 600 de kilometri ce poate atinge o viteză maximă de 110km/h. Cabina oferă protecție pentru un echipaj format din 5 oameni iar blindajul respectă standardele NATO pentru protecție balistică și contra minelor. În acest moment, mașina se află în configurație completă, marcând intrarea oficială a proiectului în etapa de configurare a sistemelor, testare și omologare.
“Pentru că se poate și în România” ar trebui să devină marca înregistrată a țării noastre. Trebuie să ridicăm valul de pe ochii decidenților și să arătăm capacitatea reală a ingineriei și inovației românești. De la început am crezut în acest proiect. Depinde de noi ce viitor va avea VLAH.”, a declarat Ştefan-Radu OPREA, Secretarul General al Guvernului.
În cadrul evenimentului a avut loc de asemenea un panel de discuții intitulat «Inovație strategică în apărare – Pentru că se poate și în România», moderat de Moise Guran, care a reunit lideri și experți din domeniul apărării și al cercetării. Printre participanți s-au numărat Constantin PINTILIE, CEO BlueSpace Technology, Mihnea Claudiu DRUMEA, Secretar de stat, Cancelaria Prim -Ministrului, Adrian CURAJ, Director General UEFISCDI, Ministerul Educației și Cercetării, Gabriel PURCARU, primarul Municipiului Moreni, și Nicolae CIUCĂ, fost Prim-Ministru și fost Ministru al Apărării Naționale, discutând perspectivele și provocările inovării strategice în industria de apărare românească.
Includem câteva dintre declarațiile relevante exprimate în cadrul panelului:
Nicolae CIUCĂ: „Dacă vom continua să cerem experiență similară în achizițiile din domeniul apărării, nicio companie românească nu va avea o șansă reală. Trebuie să ne sprijinim pe noi înșine, prin noi înșine”.
„Mecanismul SAFE ne obligă să facem o modificare legislativă importantă a tot ceea ce înseamnă industria de apărare și achizițiile publice, iar acest proces este deja în curs”, a declarat Mihnea-Claudiu DRUMEA, Secretar de stat, Cancelaria Prim – Ministrului.
„Toți factorii de decizie trebuie să pună umărul pentru ca acest proiect să meargă mai departe. VLAH nu este proiectul unui oraș, este un proiect de țară. Ne considerăm norocoși că VLAH se află în curtea noastră — este șansa ca Moreni să ajungă pe harta UE și NATO ”, a declarat Primarul Municipiului Moreni, Gabriel PURCARU.
Referitor la pașii următori după lansarea prototipului, CEO-ul BlueSpace Technology a subliniat: “Urmează Seria Zero VLAH în care vom implementa toate modificările pe care le considerăm necesare și pe care le-am întâlnit pe parcursului realizării prototipului. La finalul primului trimestru al lui 2026, estimăm vom avea o mașină gata de producția de serie. Următorul obiectiv va fi industrializarea liniei de producție pentru a produce în țară, la Moreni, 200 de mașini pe an”, a declarat Constantin Pintilie.
Articol preluat de pe StiriCompanii.ro
